خردکردن و سنگ شکنی در صنعت


در این مقاله به تعریف خردایش و کاربرد آن میپردازیم

 

خردایش فرآیندی است که طی آن مواد معدنی در مراحل مختلفی از جمله سنگ شکنی و آسیا به محصولی با ابعاد مورد نظر تبدیل م یشوند تا نه تنها حمل و نقل آن به مراحل بعدی ساده تر شود، بلکه دستیابی به درجه آزادی که مهم ترین اهداف خردایش است را نیز تامین کند.

 

خردایش

 

این فرآیند یکی از مراحل پرهزینه موجود در کارخانه های فرآوری است،به نحوی که بیش از ۵۰ درصد هزینه های سرمایه گذاری و عملیاتی را به خود اختصاص می دهد. بنابراین طراحی، انتخاب مدار مناسب، بهینه سازی و کنترل از پارامترهای مربوط به مدار خردایش است که با در نظر گرفتن آ نها م یتوان نه تنها بازدهی مکانیکی را افزایش داد بلکه محصول مطلوب تری را برای مراحل پرعیارسازی آماده کرد.

عملیات خردایش در صنایع مختلف مثل صنایع معدنی، عمران، صنایع شیمیایی ، مهندسی مواد، کشاورزی، صنایع غذایی و نظایر آن کاربرد فراوان دارد. اگر چه هدف از خردایش در این صنایع از جنبه های زیادی مشابه هم است ولی از خیلی از جنبه ها نیز متفاوت است. این تفاوت در آزمایشگاه و صنعت نیز وجود دارد.

 

تقسیم بندی تجهیزات خردایش

 

طیف وسیعی از تجهیزات خردایش در دنیا وجود دارد. علت اصلی فقدان استانداردسازی کاربرد این تجهیزات، گوناگونی مواد تحت خردایش، کیفیت محصول مورد نیاز، محدودیت تئوری خردایش و اطلاعات اقتصادی لازم برای هزینه های سرمای هگذاری وعملیاتی در صنایع مختلف است. اما برای سهولت انتخاب و به کارگیری این تجهیزات، طبقه بندی آن ها ضروری است.

تجهیزات خردایش را میتوان از جنبه های مختلف مثل اندازه بار ورودی، اندازه محصول، نحوه اعمال نیرو و مکانیزم شکست، محیط خردایش، کاربرد در مدار و نظایر آن طبقه بندی کرد.

 

 

بر اساس مکانیزم های شکست و خردایش

 

خردایش مواد معدنی در اثر سه مکانیزم فشار، ضربه، برش و سایش یا ترکیبی از آن ها انجام می گیرد. بر این اساس می توان تجهیزات مختلف را طبقه بندی کرد در جدول۱-۲ طبقه بندی تجهیزات خردایش بر اساس مکانیزم شکست ارایه شده است

 

بر اساس محیط خردایش

 

خردایش به صورت تر یا خشک انجام میشود . عموما سنگ شکنی به صورت خشک انجام م یشود. تنها در مواقعی که ماده معدنی رس زیاد داشته باشد از سنگ شکن هایی با افشانه آب( Water flash) 1 استفاده م یشود. آسیا کردن به صورت تر و خشک انجام م یگیرد.

بیشترین کاربرد آسیا به روش خشک، در مورد سنگ آهن، صنایع سیمان، زغال سنگ حرارتی و خرد کردن کان یهای صنعتی مانند باریت، بنتونیت، فلدسپات، سیلیس، تالک و نظایر آن استفاده می شود. آسیا کردن کانی های فلزی به دلیل مراحل بعدی معمولا به صورت تر انجام می گیرد.

 

بر اساس کاربرد تجهیزات در مدار

 

بر اساس ابعاد بار اولیه و نسبت خردایش تجهیزات، خردایش در چند مرحله انجام می گیرد. این مراحل شامل سنگ شکنی اولین،دومین، سومین ، آسیا کردن مرحله اول (درشت دانه) ، دوم (متوسط) و آسیا کردن دانه ریز و میکرونیزه کردن است. بنابراین یکی ازطبقه بندی تجهیزات خردایش کاربردی ترین طبقه بندی تجهیزات خردایش بر اساس کاربرد آن ها در مدار خردایش است.

 

 

مرحله خردایش

 

مکانیزم شکست

تجهیزات

سنگ شکنی و آسیا کردن

فشار

سنگ شکن فکی، سنگ شکن ژیراتوری، سنگ شکن مخروطی، سنگ شکن غلتکی، سنگ شکن غلتکی با فشار بالا

ضربه

سنگ شکن ضربه ای و سنگ شکن های قفسی

برش و فشار

سنگ شکن سرعت پایین، سنگ شکن غلتکی دندانه دار

ضربه و سایش

آسیاهای گردان، آسیاهای لرزان و آسیاهای جت میل(دمشی)

ضربه و برش

آسیاهای چکشی

فشار و برش

آسیاهای غلتکی

سایش

آسیاهای مجدد و آسیای برجی ممتاز سنگ شکن