مقایسه لوله دوجداره کاروگیت با لوله‌های بتنی

لوله‌هاي بتني از لوله‌هاي قديمي و در حال انقراض ميباشد که در خطوط انتقال فاضلاب شهري و صنعتي استفاده ميشده است و در اين مطلب به بررسي و مقايسه لوله دوجداره کاروگيت با لوله‌هاي بتني ميپردازيم. لوله و اتصالات پلي اتيلن

1- سبکي وزن لوله هاي کاروگيت پلي اتيلن موجب مي گردد که نصب و حمل آنها به سهولت انجام پذيرد و اين مهم در شرايطي که موقعيت محل اجرا يا شرايط فصلي سرعت عمل لوله گذاري را ايجاب مي نمايد ، از اهميت بسزايي برخوردار است .

2- لوله کاروگيت پلي اتيلن در جوشکاري نتايج مطلوبي از خود نشان مي دهند که نشت از محل اتصالات را به صفر ميرساند اين مسئله از دو حيث حائز اهميت است ، در نقاطي که سطح تراز آب زيرزميني بالاتر از سطح لوله مي باشد ترواش آبهاي زيرزميني به شبکه جمع آوري فاضلاب صورت نمي پذيرد که اين امر موجب جلوگيري از اخلال در بهره برداري از تصفيه خانه فاضلاب ،سرويس دهي شبکه و ظرفيت شبکه ميگردد. در نقاطي که سطح تراز آب زيرزميني پايين تر از سطح لوله مي باشد نشت فاضلاب به آبهاي زيرزميني ،شالوده منازل ،تاسيسات زيرزميني مجاور و ... صورت نمي پذيرد در جدول زير نشت هاي مجاز در مقايسه با نشت صفر لوله هاي کاروگيت پلي اتيلن ارائه شده است .

3- عمر مفيد اين لوله‌هاي دوجداره پلي اتيلني با توجه به مقاومت بالاي آنها در برابر فاضلاب بسيار بالاتر از لوله بتني ، لوله سيماني و لوله فولادي است .لوله کاروگيت

4- انعطاف پذيري بسيار بالاي لوله‌هاي پلي اتيلني باعث ميشود امر لوله‌گذاري در مسيرهاي ناهموار و پر از پيچ به سادگي انجام پذيرد.

5- مقاومت مطلوب در برابر بارهاي خارجي با رعايت بسترسازي مناسب و متناسب با مقاومت حلقوي لوله دوجداره کاروگيت و بارهاي وارده .

6- با توجه به سبکي و سهولت نصب در اين لوله ها مي توان عرض ترانشه را به حداقل رساند که اين امر از دو جنبه حائز اهميت است ، اول اينکه رفتار تقابلي خاک و لوله را مطلوب تر ساخته هزينه هاي اجرايي مرمت نوار حفاري و مشکلات حمل وعودت خاکهاي حفاري شده را کاهش مي دهد .

7- عمر انبارداري بسيار بالا ، در شرايطي که پوشش هاي مناسب جهت عدم تابش مستقيم آفتاب و امکان جريان هوا در دپوي اين لوله ها ايجاد نمائيم ،قابل دسترسي است و از طرفي ديگر با توجه به امکان انبار داري تلسکوپي سايزهاي مختلف داخل هم و امکان انبار کردن لوله ها روي هم در اين نوع لوله ها وجود دارد سطح مورد لزوم براي انبار لوله ها را کاهش مي دهد .

8- روشهاي متنوعي جهت اتصال اين لوله ها اعم از انواع جوشکاري و اتصالات مکانيکي مي توان استفاده نمود که بسته به شرايط ،سرعت عمل مورد نياز عمليات اجرايي ،استعدادها و امکانات محلي قابل انتخاب هستند